Geschiedenis

Hoe het ooit begon:

Van links naar rechts Opa Piet (met snor), Zoon Jan (J.C. met hoed) en Pietje jr. (huidige opa van 83 jaar, 2014)

Midden 1873 kwam opa Piet Sr. van school en ging toen voor vader Arie dinsdags en vrijdags met de bakkerswagen brood wegbrengen in Herveld en de omliggende dorpen.
Op de er tussenliggende vrije dagen ging hij toen met paard en kar wat voermanswerk doen, iets wat zijn vader af en toe ook al wel eens deed. Na enige jaren ging hij toen veel fruitvervoer en fruithandel doen op Arnhem.

Vanaf 1903 naar de veiling VVOB in Elst, daarvan was hij zelfs mede oprichter.Ook werd vanaf die tijd af en toe een schuitje zand gelost op de loswal in Slijk-Ewijk.
Dit alles nog met paard en wagen.
Ook werden daar soms partijen populieren door Piet Sr. geladen in schepen voor o.a. Van Hout in Mill. Kleinere partijen bomen werden op wagons geladen in Zetten-Andelst.

Naast al dit werk werd er ook gehandeld in hooi en stro en uiteraard zand en diverse. Af en toe werden er ook in die tijd wagons opgekocht fruit verzonden.
In ± 1919 is er zelfs met een T Ford met handslinger kipper in Valburg tegenover de huidige supermarkt een grote brede sloot vol zand gereden met enkele schepen zand, het laadvermogen van het fordje was 2 ton, dus weken gereden want het was wel met de schop laden.

Kort daarna is het korte kippertje ingeruild voor een lange laadbak maar geen kipper, voor het fruitvervoer. Hooi en stro en het zandvervoer werd dus toen vol en leeg scheppen met de hand net als voorgaande jaren met paard en wagen. Rond 1930 is er een tweede vrachtauto bij gekomen, ook met lange bak. Desondanks werden steeds enkele paarden gebruikt voor ploegen, maaien, mest rijden, hooi, enz.

Speciaal handig waren de paarden voor bomen rijden naar klompenmakers in Herveld en omliggende dorpen met de mallejan of blokwagens.

Tussen midden 1940 en 1945 werden de auto’s gevorderd door de Duitsers, maar door aankoopvergunningen kon het aantal paarden verhoogd worden naar 6.

Er moest namelijk fruit enz. worden vervoerd en ook bossenhout vanaf de Veluwe voor de bakkers om de oven te stoken.

Augustus 1945 werd ons een Bedford 6 tonner toegewezen en aangeschaft via de veilingen Elst en Zetten voor het fruitvervoer met een lange bak van 5 meter en dubbel luchtbanden voor burgervervoer dus nog wel legermodel maar geen legerbanden.

Het aantal paarden ging weer terug naar ± 3, ± 1950 nog een auto erbij, ditmaal een kipper en bleven er nog jaren 2 paarden voor het boerenwerk.

Enkele jaren later een Chevroletkipper erbij en ± 1960 nog een Dodge en Austin kipper en de hooi en strohandel werd langzaam aan afgestoten en enige jaren later ook het fruit.

Na enkele jaren huren, in 1967 1e eigen opbouw atlaskraan op een Fordson trekker en in 1970 een 10 tons Atlas mobiele kraan erbij en nog enkele jaren later een Michiganshovel.

Zo is het rustig verder gegaan tot hetgeen wat we nu kunnen bieden.

Opa Piet (83 jaar, 2014)